یک هدف تعیین کنید

برای داشتن شور و اشتیاق، باید یک دلیل قانع کننده برای یادگرفتن زبان داشته باشید. قبول شدن در یک امتحان، دلیل به اندازه ی کافی قانع کننده ای نیست. همچنین پیدا کردن یک کار هم دلیل کافی نیست. به یک دلیل بزرگ برای انجام اینکار نیاز دارید. اگر مشوق شما میتواند پول باشد، تصور کنید که زبان انگلیسی چگونه میتواند شما را پولدار کند. خانه رویایی، ماشین رویایی و زندگی رویاییتان را تجسم کنید. اگر عشق محرک شماست، تصور کنید که چه انسان های فوق العاده ای را میتوانید در دیگر کشورها ملاقات کنید. به رابطه با خارجی های زیبا و جذاب فکر کنید! دلیل تان را بر روی یک کاغذ بزرگ بنویسید و در اتاق تان بچسبانید.

خواندن و گوش کردن به زبان

وقتتان را برای تلاش جهت صحبت کردن و گرامر و لغت هدر ندهید، به جایش سعی کنید بیشتر وقتتان را برروی گوش کردن (listening) و خواندن متون (reading) بگذارید. این یک راه سریعتر و کارامدتر برای تسلط بر زبان انگلیسی است. همیشه یک کتاب انگلیسی با خود به همراه داشته باشید و بخوانید. همچنین به داستان های کوتاه، درس های تصویری و مقاله های صوتی گوش کنید. اینها درس های قدرتمندی هستند و به شما کمک میکنند که سریعتر یاد بگیرید. باید رمان های انگلیسی آسان بخوانید، به طور کامل وقتتان را برای خواندن کتاب های درسی هدر ندهید.

حداقل روزانه 4 ساعت تمرین

برای اینکه در عرض ۲-۳ ماه مسلط شوید، باید پشتکار زیاد داشته باشید؛ به عبارت دیگر شما باید ۸-۱۴ ساعت در روز زبان تمرین کنید. بهتر است ۱ ساعت لغت بخوانید، ۱ ساعت مکالمات ساده کتاب ها را روبروی آینه با خود تمرین کنید. سپس ۲ ساعت انگلیسی گوش کنید و ۲ ساعت متن های انگلیسی را بخوانید؛ و به همین ترتیب ادامه دهید. اگر بیشتر روی مکالمه تمرکز کرده اید، گوش کردن را بیشتر انجام دهید؛ اما نگران نباشید چون خواندن هم به توانایی صحبت کردنتان کمک میکند. برای بعضی ها ۲ ساعت خواندن و گوش کردن در روز کافی است.

استفاده از موسیقی های مخصوص

تحقیقات جدید نشان داده است که هنگام مطالعه، سکوت کردن یا گوش دادن به موسیقی تمرکز را بالا می برد، بسیاری معتقدند بازی کردن و گوش دادن به نوع خاصی از موسیقی ” مانند این موسیقی ها ” می تواند به زبان آموزان برای بکار بردن بخشی اضافی از مغزشان به آنها کمک کند. برای این کار باید از موسیقی به عنوان صدای پس زمینه استفاده کنید یعنی ولوم را در حد ۱ یا ۲ نگه دارید و سپس زبان تمرین کنید.آموزش زبان انگلیسی | یادگیری زبان انگلیسی از صفر تا صد

زمان بندی درست مطالعه

  1. اولین بار که مطلب جدیدی از زبان را مطالعه میکنید (مثلا یک لغت)، اگر همان مطلب را در ۲۴ ساعت آینده هم یک بار مرور کنید، تا ۸۰٪ آنچه را که جدیداً یاد گرفته اید حفظ میکنید
  2. پس از یک هفته، می توانید تنها پس از پنج دقیقه مرور همان مطلب، بدون فراموشی همه آن را به خاطر بیاورید. این مطلب تا ۳۰ روز در ذهن شما می ماند.
  3. بعد از چهل روز اگر همان مطلب را مجددا مطالعه کنید، ماندگاری آن در ذهن تان تا ۶ ماه خواهد بود!
  4. پس یک بار همان شبی که مطلب را یاد می گیرید مرور کنید، هفته بعد هم یک بار و چهل روز بعد هم یک بار

 تفسیر و خلاصه نویسی کنید

این روش یکی از جدیدترین متدهای کشف شده مطالعه زبان در سالهای اخیر است که یادگیری و سرعت یادگیری را به طرز بی نظیری افزایش می دهد. برای این کار کافی است هر زمان دو یا سه پاراگراف زبان را مطالعه نمودید، در حد ۳-۴ خط نظر خودتان را به زبان انگلیسی راجب آن پاراگراف ها بنویسید و یا اینکه آن را خلاصه نویسی کنید. همیشه در جزوه تان یک جای خالی کنار یادداشت هایتان بگذارید تا تفسیر خودتان از آن موضوع را بنویسید. بعدها هنگام مطالعه مجدد همزمان همان پاراگراف و ۳-۴ خط خودتان را هم مرور کنید تا تاثیر آن را به وضوح ببینید!

برنامه ریزی برای یادگیری زبان انگلیسی در منزل – تدریس خصوصی زبانعادت دادن ذهن و گوش و زبان

 تمرین با صدای بلند

صحبت با خودتان یا با دوستان

تهیه دفترچه یادداشت

گوش کردن به اخبار

انتخاب موضوعات کاربردی و …

آموزش نکات کاربردی انگلیسی

آموزش کلمات پرسشی

Wh (کلمات پرسشی) + auxiliary verb (فعل کمکی) + subject (فاعل)+ main verb (فعل اصلی)

کلمات پرسشی رایج انگلیسی

question word (کلمه پرسشی) Usage (کاربرد) Example (مثال)
Who (چه کسی) subject, object (person)

فاعل/ مفعول (شخص)

Who gave you the book?

چه کسی کتاب را به شما داد؟

Who did you give the book to?

کتاب را به چه کسی دادید؟

Who did you see?

چه کسی را دیدید؟

What (چه چیزی) subject or object, if it’s not a person

فاعل/مفعول (شخص نیست)

What is it?

این چیست؟

What did you see?

چه چیزی را دیدید؟

What are you doing?

در حال انجام چه کاری هستی؟

what kind/sort/type of … (چه نوعی) no predetermined selection

انتخاب نامشخص

What kind of clothes do you usually wear?

معمولا چه نوع لباس هایی می پوشید؟

what day/color/… (چه روزی/ رنگی)

What day is it today?

امروز چند شنبه است؟

Which (کدام) predetermined selection

انتخاب مشخص

Which car do you like better – the red one or the blue one?

کدام ماشین را بیشتر می پسندید- قرمزه یا آبیه؟

Whose (مال چه کسی) belonging/possession

مالکیت

Whose car is it?

این ماشین مال چه کسی است؟

Where (کجا) place (location, direction)

مکان (لوکیشن/ جهت)

Where is the station?

ایستگاه کجاست؟

Where are you going?

کجا می روید؟

where … from (از کجا) place (origin)

مکان (اصالت)

Where are you from?

اهل کجا هستید؟

When (چه زمانی) point in time

اشاره به زمان

When did you have breakfast?

کی صبحانه خوردید؟

How (چطور) Manner

چگونگی

How are you?

حالت چطور است؟

How did you get home last night?

دیشب چطور به خانه رفتی؟

how old/much/long (چند سال/ چه مقدار/ چه مدت) for more detail

برای جزئیات بیشتر

How old are you?

چند سالت است؟

How much is it?

قیمت این چقدر است؟

Why (چرا) reason for an action

دلیل یک عمل

Why are you so late?

چرا اینقدر دیر کردی؟

what … for (به چه دلیل) purpose of an action

هدف یک عمل

What do you need this for?

این را برای چه می خواهید؟

Who یا Whom؟

در زبان محاوره، who معمولاً هم به عنوان فاعل و هم به عنوان مفعول مورد استفاده قرار می گیرد. اما در گفتمان رسمی، برای اشاره به مفعول یک جمله معمولا از whom استفاده می شود.

  • Who did you see?   چه کسی را دیدید؟
  • → Whom did you see?

اگر در یک جمله از whom و یک حرف اضافه استفاده کنیم، حرف اضافه غالباً قبل از whom قرار می گیرد.

  • Who did you give the book to?   کتاب را به چه کسی دادید؟
  • → To whom did you give the book?

ترتیب کلمات در سوال های انگلیسی

برای درست کردن یک سوال، اغلب به کمک یک فعل کمکی (auxiliary verb) نیاز داریم. در زمانهای مرکب، از فعل کمکی یا فعل مودالی که در جمله وجود دارد استفاده می کنیم و آن را قبل از فاعل قرار می دهیم.

  • I have had an ice-cream today.   من امروز بستنی خورده ام
  • → Have you had an ice-cream today? (present perfect)   → آیا امروز بستنی خورده اید؟ (ماضی نقلی)
  • The ice-cream is made with milk.  بستنی از شیر تهیه می شود
  • → Is the ice-cream made with milk? (passive in the simple present)   → آیا بستنی از شیر تهیه می شود؟ (مجهول در زمان حال ساده)
  • Ice-cream men can eat ice-cream every day.   بستنی فروشان می توانند هر روز بستنی بخورند
  • → Can ice-cream men eat ice-cream every day? (modal verb in the simple present)   → آیا بستنی فروشان می توانند هر روز بستنی بخورند؟ (مودال در زمان حال ساده)

در زمان حال یا گذشته ساده در جملات مثبت از فعل کمکی استفاده نمی شود، بنابراین برای تبدیل آنها به حالت سوالی به فعل کمکی do نیاز خواهیم داشت. توجه داشته باشید که do در جمله های منفی نیز به کار می رود.

  • I like ice-cream.   من بستنی دوست دارم
  • → Do you like ice-cream?  شما بستنی دوست دارید؟

صرف فعل در سؤالها

فقط فعل کمکی doاست که تغییر می کند. در زمان حال ساده، از does برای سوم شخص و do برای سایر ضمایر استفاده می کنیم. در زمان گذشته ساده از did برای تمام ضمایر استفاده می شود.

  • He eats an ice-cream every day.   او هر روز بستنی می خورد
  • → Does he eat an ice-cream every day? (simple present – ۳rd person singular)   → آیا او هر روز بستنی می خورد؟ (حال ساده – سوم شخص مفرد)
  • She ate an ice-cream yesterday.   او روز گذشته بستنی خورد
  • → Did she eat an ice-cream yesterday? (simple past)   → آیا او روز گذشته بستنی خورد؟ (گذشته ساده)

سؤال های فاقد فعل کمکی

در زمان حال و گذشته ساده در صورتی که فعل اصلی جمله be باشد به هیچ نوع فعل کمکی نیاز نخواهیم داشت. در این حالت، کافی است جای فاعل و فعل را معکوس می کنیم.

  • I am/was addicted to ice-cream.   من به بستنی معتاد هستم/بودم
  • → Are/Were you addicted to ice-cream?   → آیا شما به بستنی معتاد هستید/ بودید؟

در صورتیکه یک کلمه پرسشی فاعل یک جمله سوالی باشد، از فعل کمکی استفاده نمی کنیم. این زمانی اتفاق می افتد که می خواهیم درباره کسی یا چیزی که یک فعل را انجام داده سوال برسیم. توجه داشته باشید که در چنین مواردی فعل باید به صورت سوم شخص مفرد بکار رود.

  • What tastes delicious? The ice-cream tastes delicious.   چه چیزی خوشمزه است؟ بستنی خوشمزه است
  • (but: What does the ice-cream taste like? The ice-cream tastes like strawberries.)   (اما: بستنی چه طعمی دارد؟ بستنی طعم توت فرنگی دارد.)
  • Who eats ice-cream every day? Jane and Phil eat ice-cream every day.   چه کسانی هر روز بستنی می خورد؟ جین و فیل هر روز بستنی می خورند
  • (but: Who do Jane and Phil eat ice-cream with? Jane and Phil eat ice-cream with Lorrie.)   (اما: جین و فیل با چه کسی بستنی می خورند؟ جین و فیل با لوری بستنی می خورند.)

سوالی با “have”

در مورد سؤال هایی که از فعل have استفاده می کنند، دو امکان وجود دارد. گزینه اول این است که از do به همراه فعل اصلی استفاده کنید. این روش رسمی تر است، و بیشتر در انگلیسی آمریکایی استفاده می شود.

  • My mom has an ice-cream machine.   مادر من دستگاه بستنی ساز دارد
  • → Does your mom have an ice-cream machine? (American English)   آیا مادر شما دستگاه بستنی ساز دارد؟ (انگلیسی آمریکایی)

اگرچه در انگلیسی بریتیش وقتی از مالکیت صحبت می کنیم باید از have got استفاده کنیم. در این شرایط have در نقش فعل کمکی بکار می رود و قبل از فاعل قرار می گیرد.

  • My mum has got an ice-cream machine.   مادر من دستگاه بستنی ساز دارد
  • → Has your mum got an ice-cream machine? (British English)   → آیا مادر شما دستگاه بستنی ساز دارد؟ (انگلیسی بریتیش/ بریتانیایی)

گرامر فعل در زبان انگلیسی: انواع و مقایسه آن با حالت های دیگر

فعل؛ بخشی از کلام (یا طبقه بندی کلمه ) است. همچنین یک فعالیت یا پدیده را شرح می دهد یا موجودیت یک چیزی را نیز نشان می دهد. افعال و عبارات فعلی معمولا عملکرد گزاره را دارند. فعل ها می توانند تفاوت های بین زمان، حالت، ابعاد، عدد، شخص و صدا را نشان دهند.

دو طبقه بندی اصلی از فعل ها وجود دارد: فعل های اسمی ( که اغلب به فعل های اصلی هم مربوط است)، و به دیگر فعل ها مربوط نیست و فعل های کمکی. فعل های کمکی دقیقا متضاد فعل های اسمی هستند.13 تا از مهم ترین نکات برای یادگیری زبان انگلیسی از پایه

مقایسه فعل های اسمی و فعل های کمکی

فعل های اسمی – همچنین فعل های کامل- معنی ( یا اسم ) را در یک جمله انتقال می دهند، مانند:

  • It rained last night.
  • I ran fast.
  • I ate the entire hamburger.

اکثریت فعل ها در انگلیسی فعل های اسمی هستند . یک فعل کمکی در مقایسه به فعل اسمی، حالت یا زمان را از یک فعل دیگر در یک عبارت توضیح می دهد، مثل:

  • It will rain tonight.

در این جمله، فعل will به فعل rain از طریق اشاره به آینده کمک می کند. در زبان انگلیسی ، فعل های کمکی شامل موارد زیر هستند:

  • Is, am, are, was, were
  • Be, being, been
  • Has, have, had
  • Do, does, did
  • Will, shall, should, would
  • Can, could
  • May, might, must

مقایسه افعال کنشی و حالتی

فعل کنشی برای نشان دادن یک فعالیت ، فرآیند ، یا احساس به کار می رود، مانند موارد زیر:

  • I bought a new guitar.

همچنین فعل پدیده ای یا فعل اقدامی هم نامیده می شود. این ها سه نوع فعل های کنشی هستند:

  • فعل های موفقیتی : نشان دادن یک فعالیت که یک نقطه پایان منطقی دارد.
  • فعل های دستیابی : نشان دادن یک فعالیت که لحظه ای اتفاق می افتد.
  • فعل های فعالیت : نشان دادن یک فعالیت که می تواند برای یک دوره نامحدود انجام شود.

یک فعل حالتی- مانند be, have, know, like, own, seem, prefer, understand, belong, doubt, و hate- یک حالت، شرایط یا وضعیت را شرح می دهد، مثل:

  • Now I own a Gibson Explorer.
  • We are what we believe we are.

فعل حالتی یک حالت یا یک شرایط را برای یک فعالیت یا یک فرآیند را توضیح می دهد. می تواند یک حالت احساسی یا ذهنی را مانند یک فعالیت فیزیکی هم نشان دهد. وضعیت ها غیر قابل تغییر هستند، در حالی که طول می کشند و می توانند در یک دوره نامحدود هم به طول بیانجامد. این کلمات همچنین به عنوان فعل های حالتی نیز معروف هستند.

مقایسه افعال محدود و نامحدود

یک فعل محدود زمان را نشان می دهد و می تواند برای عبارت اصلی به کار برود، مثل:

  • She walked to school.

یک فعل محدود توافق یا موضوع را نشان می دهد و برای زمان به کار می رود. اگر فقط یک فعل در جمله باشد، این فعل محدود است. یک راه دیگر این است که فعل محدود می تواند خودش در یک جمله قرار بگیرد.

فعل های نامحدود از طریق زمان مشخص نمی شوند و تطبیق با یک فاعل را نشان نمی دهد. یک فعل نامحدود تمایزی را در زمان نشان نمی دهد و می تواند با یک عبارت مستقل هم وجود داشته باشد ، مثل:

  • While walking to school, she spotted a bluejay.

تفاوت اصلی بین محدود فعل های محدود و نامحدود ، این است که اولین انجام دهنده کار می تواند به عنوان یک ریشه عبارت مستقل یا جمله کامل کار کند، در حالی که دومی نمی تواند. مثلا:

  • The man runs to the store to get a gallon of milk.

کلمه runs یک فعل محدود است، زیرا با فاعل (man) تطابق دارد و زمان را مشخص می کند ( زمان حال ). کلمه get یک فعل نامحدود است زیرا با فعل تطابق ندارد و زمان را مشخص نمی کند . این یک فعل نامحدود است و بستگی به فعل (محدود) runs ندارد.

مقایسه فعل با قاعده و بی قاعده

فعل با قاعده زمان فعل را شکل می دهد، مخصوصا زمان گذشته و قسمت سوم فعل.، از طریق اضافه کردن یکی از آن ها به مجموعه، عموما پسوند های استاندارد مورد پذیرش قرار می گیرد. فعل های با قاعده از طریق اضافه کردن -d, -ed, -ing, و –s به شکل پایه فعل نشان داده می شوند ، برعکس فعل های بی قاعده که قوانین خاصی برای تغییر شکل ندارند.

اکثر فعل های انگلیسی با قاعده هستند. توضیحاتی در مورد فعل های با قاعده شامل موارد زیر است:

۱-فرم پایه و اصلی فعل: یک کلمه در دیکشنری . مانند: walk

۲-فرم –s: استفاده شده در سوم شخص مفرد و زمان حال .مانند: walks

۳-فرم –ed: استفاده شده در زمان گذشته و قسمت سوم فعل . مانند: walked

۴-فرم –ing: استفاده شده در قسمت سوم فعل . مانند: walking

فعل های با قاعده قابل حدس زدن هستند و همیشه با طرز صحبت مخاطب پیش می روند و تطابق دارند. یک فعل بی قاعده قوانین عمومی را برای شکل های فعل دنبال نمی کند. فعل ها در انگلیسی بی قاعده هستند، حتی اگر انتهای آن ها –ed وجود نداشته باشد (مانند asked یا ended) در زمان گذشته و/ یا قسمت سوم فعل.

مقایسه فعل لازم و متعدی

یک فعل متعدی مفعول دارد (یک مفعول مستقیم و گاهی اوقات مفعول غیر مستقیم):

  • She sells seashells.

فعل لازم مفعول مستقیم ندارد:

  • She sat there quietly.

این تمایز جالب است زیرا بسیاری از فعل ها هم عملکرد لازم و هم عملکرد متعدی دارند، و بستگی به این دارد که چگونه استفاده شوند . مثلا فعل break گاهی اوقات دارای یک مفعول مستقیم است (Rihanna breaks my heart) و گاهی اوقات این گونه نیست (When I hear your name, my heart breaks).

مقایسه فعل عبارتی با فعل حرف اضافه ای

فعل عبارتی یا phrasal verb، نوعی از فعل ترکیبی است که از یک فعل ( معمولا یک اقدام یا حرکت ) و یک قید حرف اضافه ای تشکیل شده است. فعل عبارتی گاهی اوقات به فعل دو بخشی (take off و ( leave out و گاهی اوقات به فعل سه بخشی هم )look up و look down on) هم معروف است.

صد ها فعل عبارتی در زبان انگلیسی وجود دارد. بسیاری از آن ها (مانند tear off، run out [of] و pull through) همراه با فعل های چند بخشی است. Linguist Angela Downing در گرامر انگلیسی اشاره می کند: در رشته های دانشگاهی، فعل های عبارتی یکی از مهم ترین ویژگی های متمایزکننده زمان حال در انگلیسی غیر رسمی است. این افعال معمولا در اصطلاحات ظاهر می شوند.

اما فعل حرف اضافه ای یک اصطلاحی است که با یک فعل و یک حرف اضافه همراه می شود تا بتواند یک فعل جدید را با معنی متمایز ایجاد کند. بعضی از نمونه های فعل های همراه با حرف اضافه مانند are for, long for, apply for, approve of, add to, resort to, result in, count on, و deal with هستند.

6 تا از فواید یادگیری زبان انگلیسی ( در زندگی شخصی و کاری )حرف اضافه در این افعال عموما با یک اسم یا ضمیر همراه می شوند ، بنابراین فعل های حرف اضافه ای متعدی هستند.

دیگرانواع فعل ها

از آن جایی که فعل ها فعالیت ها را شرح می دهند یا عبارات انگلیسی را نشان می دهند، جای تعجب نیست که انواع دیگری از فعل ها وجود داشته باشد که دانستن آن ها مهم است.

Catenative: این فعل ها می توانند همراه با افعال دیگر یک زنجیره یا مجموعه را تشکیل دهند. مثل ask, keep, promise, help, want, و seem.

فعل سببی یا Causative : یک فعل causative برای نشان دادن بعضی از اشخاص یا بعضی از چیزهاست که اتفاقی را رقم می زند یا به رقم زدن آن کمک می کند. نمونه هایی از آن مثل make, cause, allow, help, have, enable, keep, hold, let, force و require هستند که به فعل های معمولی و ساده هم مرتبط می باشند .

فعل ترکیبی یا Compound: یک فعل ترکیبی از دو یا چند کلمه تشکیل شده است که به عنوان یک فعل جداگانه نقش دارد. فعل های ترکیبی می تواند به عنوان یک کلمه هم باشند (housesit) یا دو کلمه که با خط فاصله (water-proof) همراه هستند.

Copular: این فعل ها نوع خاصی از فعل ارتباطی هستند که به فاعل یک جمله یا عبارت می چسبد و فاعل را تکمیل می کند. مثلا کلمه is عملرکدی مانند فعل capular در جمله دارد. “Jane is my friend” و “Jane is friendly.”.

Iterative: این فعل نشان می دهد که یک اقدام یا فعالیت تکرار می شود یا تکرار شده بوده است، مانند “Philip was kicking his sister.” .

فعل ربطی یا Linking : این فعل ها یک مفهوم برای نوعی از فعل (مانند شکلی از be یا seem) هستند که فاعل یک جمله را به کلمه یا عبارت ربط می دهد که چیزهایی در مورد موضوع می گوید. مثلا در این مثال، is یک فعل ربطی است: The boss is unhappy.

Mental-state: این فعل، فعلی با معنی مرتبط با فهمیدن، کشف کردن ، برنامه ریزی کردن و تصمیم گیری است. این فعل ها به وضعیت ذهنی مربوط می شوند که عموما برای بیرون از حوزه ارزیابی در دسترس نیستند. مثلا: Tom’s teaching ability is known by all his colleagues .

فعل گفتاری یا Performative: این فعل نوعی از فعالیت سخنی را انتقال می دهد، مانند فعل هایی مثل قول دادن، دعوت کردن، عذرخواهی کردن، پیشگویی کردن، عهد بستن، درخواست کردن، هشدار دادن، اصرار کردن و ممنوع کردن.

فعل حرف اضافه ای یا Prepositional: این فعل یک اصطلاح است که یک فعل را با یک حرف اضافه ترکیب می کند تا یک فعل جدید با معنی متمایز از فعل قبلی بسازد. مثلاcare for, long for, apply for, approve of, add to, resort to, result in, count on و deal with.

فعل گزارشی یا Reporting: این فعل ( مانند say, tell, believe, reply, respond, یا ask ) برای نشان دادن یا گفتن یک پیام یا تغییر نوع گفتاری (بدون تغییر معنی اصلی جمله) به کار می رود، مثل I highly recommend that you get a better lawyer . این فعل ها به فعل ارتباطی هم معروف هستند.